Et væld af farver
I 1993 gennemgik Uhre Kirke en omfattende og spændende restaurering og fornyelse, som skulle sætte kulør på kirkens interiør.
I korvæggen er der opsat en stort glasmosaik foran vinduet udført af kunstneren Helle Scharling-Todd. På samme tid blev der udfærdiget et nyt alterbord og knæfald samt lavet ny belysning af spinkle stålrør og lampespots, så hele korpartiet fik et let og lyst præg.
Helle Scharling-Todd farvesatte derefter kirkerummet, så alt træværk på vægge, bænke og orgel i Uhre Kirke blev malet i lyse og festlige farver, der spiller op til mosaikruden, der også fungerer som altertavle. Kirken har grøn som grundfarve, og det repræsenterer vækst og frodighed, brudt af blå, rosa og gul.
Besøg kirken
Et besøg i Uhre Kirke kan kun gøre én glad. Besøg den selv eller bestil en rundvisning i kirken, som også kan finde sted udenfor åbningstiderne. I har også mulighed for rundvisning og guidede ture.
Mere om kunstneren Helle Scharling-Todd
Helle Scharling-Todd (f. 1945) er en af pionererne inden for dansk studioglas og har udsmykket otte kirker i Danmark, samt institutioner i både USA og herhjemme. Hendes seneste projekter er to vægudsmykninger til en kommuneskole på et indiansk reservat i Arizona.
Hun er uddannet på Glyptoteket, på Kunstakademiet i Ravena, Italien, Kunst og arkitektur Skolen i Krefeld, Tyskland, Statsakademiet i Mexico City og på Aarhus Universitet. Hun arbejder med blyglas og mosaik, men igennem årene har også eksperimenteret med andre glasformer, f.eks. sandblæst, malet og smeltet glas.
Scharling-Todd har altid ønsket at arbejde i en social sammenhæng, hvor kunsten bliver en slags “duet” med arkitekturen. Udgangspunktet for hendes udsmykninger er baseret i Bauhaus-ideerne og mexicansk murkunst.
Uhre Kirke med kunstnerens egne ord
Glasruden blev indviet i 1994. Udsmykningen af Uhre Kirke var en kombination af farvesætningen af kirkerummet og den store glasrude.
Da jeg først kørte til Uhre, var det om foråret og markernes grønne og gule farver gav mig ideen om det grønne, som den bærende farve i kirkerummet.
Glasruden med det abstrakte kristne indhold, intensiveret af stærke grønne og gule farver og linjeføring var kontroversiel. Mit ønske var at tilføje noget nyt til den kristne ikonografi. I stedet for at vælge lidelsen er glæden det foretrukne. Det kristne budskab i billedet er tildels en gentagelse af kompositionen fra Hjallerup kirke, d.v.s. korsformen er det centrale, det fortsætter kirkens vertikale retning op i billedet.
I korsets centrum udvikler der sig organiske former og farver der anslår følelser af varme og kærlighed, som det centrale i kristendommen. I det overste af billedet ville jeg lave en slags fanfare, en fortsættelse af det vertikale, der forkynder glæden og håbet i det kristne budskab.
Som i Hjallerup, er billedet omsluttet af den hvide farve, der naturligt forbindes med væggen. Integration af billede og bygningen er vigtigt for mig.